Concierge to zawód, który istnieje od średniowiecza, ale obecnie nie jest popularny i wiele osób w Polsce nigdy się z nim nie zetknęło. Może się to jednak niedługo zmienić, ponieważ w ostatnich latach, wraz z bogaceniem się społeczeństwa i potrzebą czasu dla siebie, zawód znów staje się znany. Usługi concierge nie są mocno rozpowszechnione, wydają się ekskluzywne i dostępne tylko dla najbogatszych. Jak jest naprawdę? Czym zajmuje się konsjerż i kto może skorzystać z jego usług?
Concierge - co to znaczy?
Konsjerż to profesja, która ma swój początek w średniowieczu. W tamtym okresie concierge zajmował się pilnowaniem i utrzymywaniem zapalonych świec w pomieszczeniach. W XX wieku konsjerż stał się hotelowym portierem i zajmował się witaniem gości. Z czasem zakres jego obowiązków powiększał się - zaczął zajmować się hotelowymi gośćmi przez cały okres ich pobytu w hotelu. W wielu hotelach stanowisko pozostało do dziś, concierge zajmuje się obsługą imprez biznesowych i konferencji, wspomaga również pracę recepcji. Jednak stanowisko rozpowszechniło się także w życiu codziennym. Większość konsjerżów zajmuje się świadczeniem usług dla klientów prywatnych i biznesowych. Ich rola polega na zarządzaniu czasem wolnym klientów, którym tego czasu brakuje. Wykonują pracę asystenta firmy lub osoby prywatnej. Z ich usług korzystają najczęściej menadżerowie wysokiego szczebla, kadra kierownicza, a także osoby zamożne, które nie chcą tracić czasu na przyziemne czynności.
Concierge - na czym polega praca?
Konsjerży wykonują wszystkie rzeczy, które są nużące czy zbyt czasochłonne dla klienta. Spełniają również marzenia klientów, oferują im wolny czas, który mogą przeznaczyć na swoje przyjemności. Konsjerż może załatwić rzeczy niemal niewykonalne, ma liczne kontakty, dzięki temu nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Mogą to być sprawy typowo domowe, mogą również dotyczyć biznesu. Oczywiście nie wszystkie wykonują samodzielnie, często jest to pośrednictwo między klientem a osobą, która np. zajmie się dziećmi, wyszkoli psa, poszuka kursu wspinaczki wysokogórskiej czy zorganizuje remont łazienki. Zajmują się codziennymi sprawami klienta, na które on sam nie ma czasu lub po prostu ich nie lubi.
Konsjerż, który pracuje dla klienta biznesowego, zajmuje się planowaniem i umawianiem spotkań, rezerwacją hoteli, szukaniem trudno dostępnych biletów. Spraw, które mogą być zlecone, jest bardzo dużo, często są to trudne, wymagające współdziałania kilku osób. Często klienci mają nietypowe i ekscentryczne pomysły, np. występ znanego zespołu na przyjęciu urodzinowym córki, występ w popularnym programie telewizyjnym czy załatwienie biletów na koncert, który sprzedały się kilka tygodni temu. Dobry konsjerż poradzi sobie z każdym zadaniem, zorganizuje rzeczy niemożliwe.
Concierge - jakie trzeba mieć kwalifikacje?
Osoba pracująca na stanowisku konsjerża musi mieć ogólną wiedzę, obycie, wykazywać się dużą kulturą i kreatywnością. Trzeba być również zorganizowanym, niezwykle komunikatywnym oraz godnym zaufania i lojalnym. Praca concierge jest często zaskakująca, nigdy nie wiadomo co wydarzy się kolejnego dnia. Aby dobrze wypełniać swoje obowiązki, trzeba być dyspozycyjnym, ponieważ nie jest to praca od 8 do 16, często trwa cały dzień. Bardzo ważna jest duża sieć kontaktów, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Osoba zatrudniona jako konsjerż nie musi być bezpośrednio z klientem, najczęściej pracuje zdalnie, za pośrednictwem internetu. Aby skorzystać z usług asystenta, najlepiej nawiązać kontakt z dobrą firmą zatrudniającą takie osoby. Agencja Brella zatrudnia specjalistów z różnych dziedzin, dzięki czemu serwis będzie zorganizowany w profesjonalny sposób, a każdy klient będzie zadowolony i usatysfakcjonowany.